במה לבחור- רכישת דירה מקבלן או יד שנייה? הסקירה המלאה

החלטתם לעבור לדירה חדשה, ההתרגשות באוויר ואתם מתחילים לחשוב איפה אתם מעוניינים לגור ומה הצרכים שלכם מהבית אליו אתם עתידים לעבור- הן מבחינת הגודל, הן מבחינת המיקום, האם מדובר בדירה או בבית צמוד קרקע ועוד.

כאשר אנשים חושבים על מעבר לבית חדש, משלהם, ללא תשלומי שכירות חודשים לבעל בית אחר, מיד מדמיינים רכישת דירה חדשה מהקבלן, שכל כולה שלכם מהרגע הראשון בו נבנתה.
אבל האם רכישת דירה מקבלן מתאימה בכל המקרים או שכדאי לבצע חשיבה מחודשת ורכוש דווקא דירה יד שנייה במצב טוב?

נקודה ראשונה עליה צריך לחשוב היא- שכאשר אנחנו רוכשים דירה מקבלן, אנחנו קובעים איך היא תראה, ההחלטה היא שלנו אנחנו מעצבים אותה, מביאים בעלי מקצוע טרם הכניסה לדירה ומחליטים על הצבעים החומרים ועל כל מה שנכנס לדירה.
התענוג הזה לא קורה במידה ורוכשים דירה יד שנייה, אלא אם עושים שיפוץ מסיבי מה שרוב המקרים יוצא לא משתלם- המטבח כבר בנוי והחדרים מחולקים, מה שנשאר הוא לרהט לפי טעמכם והדירה שלכם.

נקודה שניה היא- כאשר אנו רוכשים דירה יד שנייה אנחנו יודעים בדיוק כיצד היא נראית, איך השכונה נראית ואיך כל חדר בדירה נראה. כאשר הרכישה היא לא מיד שנייה אנחנו רואים את התוכניות, השרטוטים וההדמיות אבל אנחנו לא רואים את הקירות במציאות ואת כל התמונה כמו שהיא.

דבר נוסף הוא הזמינות, פעמים רבות אנשים מתלהבים מרעיון של רכישת דירה משלהם ורוצים להכנס לגור בה כמה שיותר מהר, כאשר רוכשים דירה יד שנייה, יש תאריך כניסה לדירה ולא מדובר על חודשים רבים קדימה. כאשר מדובר ברכישת דירה מקבלן, לרוב נחכה זמן רב עד לכניסה המשוערת והכוונה היא כמה שנים.צריך לקחת בחשבון שבשנים הללו אנחנו צריכים לדאוג לעצמינו למגורים בשכירות ולכן כדאי לחשב האם משתלם לנו להשקיע בדירה מקבלן עם הוצאות השכירות עד לקבלת הנכס או לא.

כמובן שכשרוכשים דירה יד שנייה יש פחות "כאבי ראש", הדירה כבר קיימת ומה שנשאר הוא להסדיר את ענייני התשלומים ולבצע שינויים או שיפוצים כראות עינכם. לגבי רכישת דירה מקבלן אתם מעורבים בתהליך וצריך לחכות לאישורים, לתוכניות ואתם כפופים לזמנים של הקבלן והבנייה (שלעיתים מתארכת).

יש לציין שאין תשובה מוחלטת לשאלה, הכל עניין של חישוב כלכלי וצרכים אישיים.
יש אנשים שמעדיפים בכל מקרה שהדירה שהם רוכשים תהיה דירה מקבלן כך הם מבטיחים שהם הראשונים לגור בה ויכולים לשלוט בצורתה.
אחרים דווקא מעדיפים "ראש שקט" בלי לדמיין איך יראה הבית והשכונה ומי יהיו השכנים.