מה חשוב לבדוק כששוכרים דירה?

יותר ויותר אנשים, יחידים וזוגות זקוקים לדירה למגורים ושוכרים דירות בכל הארץ. הליך השכירות הוא קל ומספיקה חתימה על החוזה שמציע בעל הדירה ואתם יכולים להכנס לדירה.

רוב הצעירים שמים את רכישת הדירה כשאיפה המרכזית שלהם אבל עד שיוכלו לאפשר לעצמם לרכוש דירה ולהשיג את ההון המתאים, הם זקוקים למקום מגורים ובוחרים בדירה בשכירות, אחרים מעדיפים להשאר בשכירות כל חייהם ולא לרכוש דירה משלהם.
כמובן שישנן יתרונות לכאן ולכאן אבל במידה ובחרתם לשכור דירה- אלה הדברים שחשוב לבדוק לפני כניסתכם לדירה.

הדבר הראשון הוא לבדוק שכל הדברים שנראים לכם טריוויאלים באמת קיימים בדירה- לוודא מול בעל הדירה שיש דוד למים חמים, שהחשמל תקין ולשאול את כל השאלות שאתם בטוחים שאין מה לשאול והם ברורות מאליו. בהמשך לשאלות בטלפון מול בעל הדירה, כשאתם מגיעים לראות את הדירה ומדברים עם הדייר הנוכחי, כדאי לבדוק איתו את כל הדברים החשובים לכם ובמהלך הסיור בדירה לעבור על כל הדברים שלא ברורים. 
חשוב לבדוק מולו (עד כמה שהוא יסכים לשתף) את כל הבעיות בנכס, מדוע הוא עובר מהדירה ומה היו היחסים שלו עם בעל הדירה, מה קרה במידה והוא היה זקוק לעזרה מבעל הדירה והאם אתם עתידיים להיות בידיים טובות.
בהמשך כדאי לבדוק מי השכנים המקיפים את הדירה שלכם ולוודא שהסביבה מתאימה לכם.

באם החלטתם להתקדם עם הדירה והגעתם לשלב חתימת החוזה מול בעל הדירה חשוב לבצע מספר דברים- ראשית לקרוא טוב את החוזה ולא לחתום תחת לחץ, לשים לב לסעיפים לא מוכרים ולבקש לתקן אותם במידת הצורך, דיירים רבים לא עושים זאת אבל חשוב מאוד לכתוב מספר תיקונים על סעיפים שאתם לא מוכנים להתחייב אליהם כפי שהם מנוסחים בחוזה.
כמובן שיש לזכור כי יש התחייבויות מצידכם לטובת המשכיר אבל חשוב לשים לב שאתם לא מתחייבים לדברים שלא בהכרח תוכלו לעמוד בהם.
במידת הצורך כדאי להתייעץ עם איש מקצוע שיעבור על החוזה ויכתוב לכם במידה ויש סעיפים בעייתים בחוזה.

דבר נוסף, שרוב השוכרים לא לוקחים אותו בחשבון הוא בדיקת נושא הביטוח, כדי שלא תהיו חשופים לתביעות במידה וקורה משהו לדירה.
בעל הדירה אחראי על ביטוח מבנה, לכן חשוב לוודא שיש לו ביטוח על הדירה, במידה ויש לו ביטוח כדאי להוסיף את שמותיכם על סעיף ויתור שיבוב כדי שאם יקרה משהו לדירה חברת הביטוח לא תוכל לתבוע אתכם.
הוצאות של ביטוח על דירה לא שלכם יכולה להרגיש כמו בזבוז, אבל כדאי לבצע את הביטוח מהר ככל האפשר כדי לוודא שבמקרה קיצון לא תהיו חשופים לתביעות ולהוצאות שלא תכננתם להוציא.