מה הוא מירוץ הסמכויות בהליך גירושין?

הליך הגירושין בישראל הינו מורכב וישנם שני בעלי סמכויות אליהם ניתן לפנות במידה ומעוניינים לפתוח בהליך גירושין. במערכות אלה דנים בכל הקשור לתשלומי מזונות, חלוקת רכוש וכו'.

המערכת הראשונה היא בית הדין הרבני השופטת על פי ההלכה היהודית והמשפט העברי והמערכת השניה היא בית המשפט לענייני משפחה.
בהתאם לסמכות אליה ניגשתם ימשיך כל הליך הגירושין, כלומר אם הוחלט לפתוח תיק בבית משפט לענייני משפחה, שם יתנהל תיק הגירושין והדיונים בנושא יתבצעו שם.

כאן נכנס המושג "מירוץ סמכויות" הכוונה לסיטואציה בה הראשון שיפנה לאחת מהמערכות יקבע את צורת הדיון וההתנהלות סביב הגירושין – כלומר, יהיה לו יתרון על בן הזוג שלו.
אם הראשון שפנה יחליט כי הוא רוצה לפתוח את תיק הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה שם ידונו בתיק.
ברגע שאחד מבני הזוג פנה, השני לא יכול להחליט אחרת ולכן זוגות המתכוונים להתגרש נמצאים ב"תחרות" אחד מול השני בעניין מי יפתח קודם את התיק והיכן. 

במצב כזה, זוג המעוניין להתגרש מסתיר האחד מהשני את עניין פתיחת התיק, שומר על חשאיות וכל אחד מנסה לפנות קודם לאחת הסמכויות.
כמובן שמצב כזה, מביא ללחצים ולהליך גירושים קשה יותר ופחות ידידותי, שכן האחד פועל מאחורי גבו של השני כדי לקבוע היכן יתנהל הדיון.
במצב כזה, הזוג לא פונה לעזרה וגישור הפערים שנוצרו, אלא מתחילים ישירות בהליך הגירושין ובהסתרה.
דבר המוביל ליותר זוגות גרושים בפועל.

לרוב, פתיחת התיק והתביעה מוגשת לבית הדין הרבני, אך לא תמיד.
ישנה טענה הגורסת כי לנשים כדאי יותר לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולגברים כדאי לפנות לבית הדין הרבני שכן כל אחד מאלה מייצגים את האינטרסים שלהם. חשוב להבהיר כי אין סמכות אליה עדיף לפנות בתור גבר או אישה, שתי הסמכויות מקובלות ודנות בנושאים ובדרך שונה.
צריך לקחת בחשבון שפנייה לבית משפט לענייני משפחה לוקחת זמן רב יותר.
במצב של מירוץ סמכויות ובמידה ואתם רוצים להקדים את בן הזוג, כדאי להתייעץ עם משרד עורכי דין שיוכלו להכין את התביעה שלכם ולהגיש אותה במהירות.