פשיטת רגל וחדלות פירעון בעקבות החוק החדש (ספטמבר 2019)

רבים מגיעים לסיאוטציה בה הם נקלעים לחובות כספיים גבוהים לאחרים והם לא מסוגלים להחזיר את החובות הללו כיוון שאין להם אפשרות כלכלית לכך.

פעמים רבות מדובר על סכום כסף הגבוה משווי הנכסים שלהם ולכן החובות שלהם רק גדלים. סיטואציה כזו, נקראת פשיטת רגל (חדלות פירעון).
החייב יכול להכריז על הליך פשיטת רגל (בהתאם לרפורמה שנכנסה לתוקף בספטמבר 2019) שמטרתה לאפשר לחייבים להחזיר חלק מהחובות ולקבל הפטר , כך "נמחקים" החובות האחרים ובמקום לשקוע בחובות שאין באפשרותם להסדיר יוכלו לקבל את האפשרות לחיים כלכליים חדשים.
מטרת הרפורמה החדשה היא להבטיח את חזרתו הכלכלית של החייב והבטחת עתיד חדש בעבורו.

טרם כניסת החוק החדש בספטמבר, כאשר אדם היה חייב כספים, הוא היה מקבל עיקולים והיה תחת הגבלות מחמירות לתקופות ארוכות מאוד, דבר שהיה מגדיל את החובות שלו והיה מבטיח כי לא יוכל לחזור לעתיד כלכלי תקין.
כעת לאחר כניסת הרפורמה החדשה לחוק, המטרה העיקרית במצב של חובות היא להחזיר את החייב לעתיד כלכלי תקין.

בקשה לפשיטת רגל נעשית בבית משפט השלום, הבקשה יכולה להתבצע על ידי החייב עצמו, שמבין כי הוא לא מסוגל לשלם את התשלומים שהוא חייב או ע"י הנושים- האנשים שהחייב חייב להם את הכסף.
בקשות מתקבלות במידה והחובות גבוהים מ- 50,152 ש"ח.
בהליך פשיטת רגל ניתן לפרוע את החובות ע"י צו תשלומים או מימוש נכסים של החייב.

הליך חדלות הפרעון כולל מספר שלבים, כשהשלב הראשון הוא צו לפתיחת תהליך- בודקים את מצבו הכלכלי של החייב, מדוע לא הצליח להחזיר את החובות הקיימים ואת ההתנהלות השוטפת שלו.
בתקופה הזו החייב מוגבל במטרה לא להגדיל את החובות אותם צבר.
השלב השני, הוא תוכנית הפרעון ע"י דיון בית המשפט בנושא.
השלב השלישי הוא צו לשיקום כלכלי- באמצעותו החייב מתחיל בהחזרת חובות מההכנסות השוטפות שלו ומממשים חלק מהנכסים של החייב לשם סגירת חובות קיימים.
לאחר מכן, כשהליך השיקום הכלכלי הסתיים החייב מקבל הפטר ומכאן מתחיל עתיד כלכלי חדש ונקי.